الأربعاء، 1 يوليو 2009

كونوا مصريين ....... محدش هينفعكوا

اليومين دول تيجي تتمشى في الشارع في مصر تشوف وشوش مصرية خالصة تطل عليك من تحت شادور ايراني او نقاب بدوي خليجي او جلابية باكستاني فوق دقن طويلة ومعارضيهم كفار مقدما.

او احيانا تكون الوشوش تحت شعر اشقر وجواها عيون زجاجية زرقاء زائفة ، جسد عليه كل الماركات الامريكية بنطلونة كاشف ما يجب ان يستره ودول بقى معارضيهم جهلة وناس بيئة.

النوع التالت المصريين الاصليين اللي بيلبسوا جلابية من غير يائة وتحتها صديري ودول اهل الحضر بيعتبروهم عار رغم ان جدودهم من النوع دة واصبحوا فئة ممكن تستعر منها وبقت فلاحين دي شتيمة والقاهرة تشنج جسدها من كتر البشر وتكاد تلفظهم
واللي بيعزّلوا الحضر اول يوم نقلوا فيه القاهرة بقوا بيسموا مكانهم الاولاني حتة بيئة ... والحقيقة البلد صناعة البشر مش العكس .

توفيق الحكيم فسر ظاهرة سوء حالة الريف المصري لأختفاء السيدة او الليدي (lady ) اللي بتهتم بالفقراء وعلى الاقل تعلمهم النظافة لكن احنا كان عندنا الهانم ده وسيلة تتانك بيها على الفقراء وتسخرهم ...... تراكوة بقي .

أنا مش ضد الحرية الشخصية في النهاية كل واحد بيعمل اللي هوة عايزة بس اللي انا اقصدة ان اعتزازك بثقافة بلدك ضروري ولما تفقد انتمائك للبلد وتتركها لأي انتماء تاني سواء ديني او ثقافي انت الخسران عشان انت ساعتها هتبقي بترقص على السلم ، هتبقى بتنكر بلدك واما تروح للبلد التانية هتنكرك .

أنا منكرش اني من لباس التيشيرت والجينز والكوتشي الاديداس وبقى صعب ان انا ارجع البس جلابية زي ابو جدي .
بس اللي قدرت اعملة اني احترم الجلابية الفلاحي والقفطان وثقافتها ، انا واحد صاحبي شافني بسمع السيرة الهلالية ومنتشي قوي "وتاريها الدراهم ما تنفع " وقاللي ايه القرف ده وكرر نفس الجملة اما شاف الفيديو بتاع حمزة الدين على اليوتيوب وانا من عشاق الراجل ده اللي مخدش حقه في بلده واللي قدرت عليه اني قلتلة الكلمتين بتوع احترام الثقافة دول.

انت لازم انت اللي تتعب وتعمل بلدك مش تروح لنموذج جاهز اصحابة تعبانين فية ، كفاكم كسل وضعف شخصية.




Online Users

ليست هناك تعليقات: