الثلاثاء، 29 ديسمبر 2009

أنا .... أنت

انا مكتوب في بطاقتي اللي زي بطاقتك مصري مسيحي
انا مش اهل كتاب
ولا اخوة مسيحيين
تتعامل معايا على اننا شركاء في الوطن
يعني مش زي ما بيقول الدين ولا المتحدثين باسمه
انا ممكن اسيب ديني بس مش ممكن اهرب من انتمائي لوطني
انا وانت اللي متداس علينا بالجزم
بنتعارك والمية بتغرق مركبنا
اوعى تفتكر ان لو المصريين بقوا كلهم مذهب واحد- ولو ان ده شبه مستحيل- ان هيبقى فيه سلام
المشكلة اننا معندناش مشروع قومي نقف حواليه
والعيشة الضنك خلت فيه طاقة عند الناس عايزة تخرج
و كل مجموعة دينية عندهم اجندة وبينفذوها
شعارها شعللها شعللها
اوعى حد بدقن يسوق دماغك ولمؤاخذة يركبك
خلي دماغك فيها فلتر مش "لا تناقش ولا تجادل يا علي"
واقرا التاريخ وشوف المهازل
وافتكر انا.... انت

هناك تعليق واحد:

على باب الله يقول...

انت كتبت الكلام ده في 29 /12 / 2009
متهيألي ها نكتبه تاني
في 29 / 12 / 2010
و 2011 و 2012
--